tisdag 31 mars 2009

Filosofiska rummet


Ju mer jag skriver här desto mindre blir min självcensur, snart kommer jag att kunna skriva vad som helst här. Till exempel berätta att jag alldeles nyss föll till föga och gjorde ett av de där testen som översnöar facebook, Which twin peaks character are you? Jag blev The Log Lady. Vilket är både lite roande och lite oroande. Men nu kanske man inte ska ta de där testen på så stort allvar.

Varför såg jag aldrig klart säsong två av Twin Peaks? Självklart höll den inte den första säsongens klass och visst spårade den ur, men ändå. Nu kommer jag aldrig att se klart den. På samma sätt som jag aldrig kommer att se Manderlay, fastän jag tyckte att Dogville var jättebra.

Men mest ledsen är jag över att Riget III aldrig blev av, där såg jag ju faktiskt ändå säsong två. Och nu är Ernst-Hugo död och allt är försent. Ack ve. Ve dig Lars von Trier. Eller vems fel det nu var, dansk teve, danska filminstitutet?

Och att Carnivale en HBO-serie om ett cirkussällskap under den amerikanska depressionen (den på trettiotalet alltså) las ner efter andra säsongen (för komplicerad plott och för få tittare), det var också synd och skam. Se den om ni gillar att plåga er själva, slutet på säsong två är fantastiskt, men djupt otillfredsställande.

Här finns en namninsamling för att HBO ska spela in även säsong tre.

Slutsats: Jag har ett gott öga till serier med övernaturliga inslag och livet är orättvist. Man borde uppskatta det man får istället för att gnälla om det som inte blev?

2 kommentarer:

sideshow bobo sa...

Du sörjer att det inte blev någon säsong 3 av Riget trots att andra säsongen var kass?

Annika Ivarsson sa...

Righet II var inte dålig, bara annorlunda