söndag 22 mars 2009

Balladen om Marie Nord

Folkets bio och sfi (inte svenska för invandrare alltså, det andra) har gjort en trevlig sak och gett ut en samling kortfilmer på dvd under det namnet Svensk kortfilm c/o Folkets Bio vol 1. Det är samma kortfilmer som visats på tio biografer runt om i landet i Folkets Bios vällovliga satsning på att få ut mer kortfilm till publiken.

Framför allt fastnar jag för en av filmerna och det är Balladen om Marie Nord i regi av Alexander Onofri och manus av Kerstin Gezelius. Bara titeln är fantastisk tycker jag. Marie Nord är ju egentligen ett ganska hårt, tråkigt svenskt namn. Men när man sätter "balladen om..." framför så låter det poetiskt. Kanske ett franskt uttal på det. Mari - Nårrdt. Oui.

Marie Nord är inte den vanliga filmkvinnan, den goda människan, ett offer som kämpar ur ett underläge, någon som publiken lätt kan känna sympati för. Marie Nord är mest bara en människa som beter sig skumt och fattar en del tokiga beslut. Det är väldigt befriande att se och filmen är på många sätt väldigt rolig.

Mina enda invändningar är att bildspråket stundtals känns en aning utstuderat på ett sätt som tar fokus från berättelsen, hur snyggt det än är (människorna är oftast bara delvis med i bild, oftast i nederkanten) och att jag till en början störde mig på Sofia Helins släpiga sätt att leverera repliker. Hur som helst bör du se Balladen om Marie Nord om du inte gjort det.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Inga kommentarer: