torsdag 10 september 2009

Så fruktansvärt korkat


Igår såg jag ovanligt mycket på teve. Det började med
Farväl Falkenberg som jag nu äntligen har sett. Den var verkligen bra, jag är dålig på att hitta superlativ, men verkligen, bra, som det ju mycket och ofta sagts. Kanske var det en av anledningarna till att jag dröjt så länge med att se den, jag är lite fånig på det sättet.

Sen gick reprisen av Filmen jag inte talar om längre och den var rätt så underhållande. Sedelärande. Frågan kom upp ifall det var en mockumentär eller inte. Det spelar ingen större roll känner jag.

...och sen så såg jag en halvtimme på nya dokusåpan om svenska familjer som bor hos urbefolkningar, Den stora resan, som var precis så dålig och unket kolonialistisk som man kunde vänta sig.

Programmet bygger såklart på att man ska bygga upp kontraster och chockverkan, t ex att man visade hur de små barnen i djungeln åt jättegoda levande larver precis efter att tonårsflickan från Ludvika berättade om att hon var kinkig i maten och inte gärna åt svamp och lök eller smakade på nya rätter. (Åh HUR ska det gå?!?) Det var länge sen jag såg något så generaliserande och förenklat. Det var bara så fruktansvärt korkat.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Inga kommentarer: