fredag 25 september 2009

Napoleonbakelser och bio - saker jag inte gör så ofta

Filmer jag skulle vilja se på bio som går nu:Flickan, Ponyo, Whatever Works, The Reader och Det enda rationella (läs mer om den här). Helst vill jag se den sistnämnda filmen, jag gillar Jens Jonsson, särskilt som manusförfattare, och jag gillar filmer om människor som gör ovanliga val.

Men jag går helt enkelt inte på bio (undantag ca två gånger per år och då minst en kass barnfilm typ Ice Age 3). Det är tragiskt, men på nåt sätt har jag resignerat under tanken på att jag varken har råd, tid eller barnvakt.

Jag får ta det när jag blir äldre. Jag föreställer det som en andra tonårstid, man är fri och inte så ansvarstyngd av barnuppfostran, krav på rutiner och inkomst. Man kan hänga på caféer en hel dag, gå på cinemateket på kvällen och äta bakelser istället för att laga mat. För mig får det bli napoleonbakelser då, det är den enda bakelse jag tål, såvida det inte har uppfunnits medicin mot nöt- och äggallergi vid det laget förstås.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

4 kommentarer:

banan sa...

Jag tänkte ju uppfinna äggfria bakelser, så sen kanske du får nåt annat att välja mellan.

Annika Ivarsson sa...

låter bra! men hur går det med den mandelfria mandelmassan?

Sebastian J sa...

Vad är en napoleon bakelse och tål jag den?

Annika Ivarsson sa...

Det är ungefär som "tårtan" i Tårtan.
Grädde, vaniljkräm, smördeg, gott gelé och en liten klick med sylt. (och glasyr)

Som jag har förstått ska den oftast vara äggfri om inte nån petar ned ägg i vaniljkrämen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Napoleonbakelse