tisdag 21 april 2009

Telekompaketsdystopi

Läs Lisa Magnussons krönika och hoppas på att hon inte får rätt i sin dystopi. Framtiden för internet ser mörkare ut än någonsin just nu.

En av mina vänner som inte vill bli omnämnd i bloggen, hade ätit surpiller idag och sa att "Jaha, om man bryter mot lagen så får man ett straff. Det är väl inget konstigt". Min reflektion: det skulle vara värre att bli avstängd från internet än att hamna i fängelse.

Uppdatering:
Svd skriver att EU igår röstade ja till tillägg 138 i telekompaketet. Man ska inte kunna stänga av folk från internet hur som helst. En liten framgång, om än liten.

Läs även andra bloggares åsikter om ,

8 kommentarer:

Carl sa...

Haha, håller med! Att sitta i fängelse vore ju som en semester i jämförelse...

Sen undrar jag hur i h-e man stänger av någon från Internet? Ska staten förhindra mig att gå till en vän och logga in på Facebook?

Anonym sa...

tänk dig ett internet där du måste logga in med ditt personliga id-nummer...

en levnadsglad banan sa...

jag tror att det vore fantastiskt att bli avstängd från internet. Vi ska leva, leva livet! LEV LIVET!

Annika Ivarsson sa...

Carl: Någon kommer hem till dig och rycker ut internetkabeln? Bevakar alla internetanvändare så att de inte lånar ut sitt internet till obehöriga, för då dras deras kablar också ut. Vet inte exakt HUR, men nog går det, det tvivlar jag inte på.

levnadsglad banan: jag kan gå med på att många skulle må bättre av att stänga av datorn ett par timmar. längre än så sträcker jag mig icke!

Carl sa...

Tveksamt. Jag misstänker att det skulle kräva alldeles för brutalt förtryck för att i praktiken vara genomförbart.

Annika Ivarsson sa...

Vad tror du om ett par avskräckande exempel då?
Jag hoppas att du har rätt!

Carl sa...

Att det skulle fungera är jag också skeptisk till. Case in point: Hur många har avskräckts att fildela efter 2005 års skärpta upphovsrättslag?

Totalitära skräckscenarier är enligt mig inte hälften så intressanta som den lågintensiva paranoia som blir/kan bli följden av ett alltmer kontrollerat Internet.

Annika Ivarsson sa...

Jag vet för lite om det här. Därför är jag inte rädd. Men jag antar att ett eventuellt orwellskt totalitärt samhälle måste komma smygande upp på en och inte nödvändigtvis tvingas fram med vapen och våld.