lördag 18 april 2009

Nausicaä - Valley of the winds

En riktigt bra film som äntligen har svensk biopremiär (efter 25 år) är Hayao Miyazakis Nausicaä - valley of the winds. Jag såg den för ett par år sen när jag letade efter en annan av Miyazakis filmer (Prinsessan Mononoke) och jag blev riktigt tagen av den, jag hade aldrig sett något liknande. Den är slemmig, mörk och full av krälande insekter, en skrämmande bild av den förgiftade jorden efter ett kärnvapenkrig.

Nausicaä handlar om en framtid inte allt för långt borta, där jordens resurser håller på att ta slut och människorna slåss om det finns kvar. Vindarnas dal, där Nausicaä bor, är det enda stället där man fortfarande kan andas luften.

Det bästa med Miyazaki tycker jag är att han aldrig delar upp sina karaktärer i ont och gott, de slemmiga otäcka djur man trodde var monster är inte det, de är bara varelser som vilka andra som helst. Lösningen på problemen är inte att döda alla som står i ens väg utan att försöka förstå dem och att hitta en lösning där alla kan få finnas till.

Miyazaki har blivit kallad för Japans Disney, något han tog som en förolämpning och det förstår jag, för det här är så långt från all Disneyskit man kan komma. Bara en sådan sak som att hans filmer oftast har en tjej som hjälte, utan att det någonsin kommenteras eller ifrågasätts. Jämför med Disneys filmer där tuffa tjejer alltid måste tryckas ned lite först.

Hayao Miyazaki ville göra Pippi Långstrump, men Astrid Lindgren sa nej. Det är synd, Pippi gestaltat av Miyazaki hade blivit något extra tror jag och då hade vi antagligen sluppit den outhärdliga kanadensisk-tyska Pippianimeringen. Burr.


Recensioner i DN, SVD
Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

5 kommentarer:

Lisa sa...

Ja usch för tecknade pippi.

en missnöjd banan sa...

du har konstig filmsmak. din beskrivning lät ganska disney, så jag blev inte förvånad över att han hade blivit kallad det. jobbig vinjett också. varför heter hon nausicaä? ä finns inte i japan. och om Hayao Miyazaki hade fått göra pippi hade pippi nog sett ut som en rödhårig sailor moon. men jag säger inte att den tecknade pippi som finns idag är bra, för det är den verkligen inte.

Carl sa...

@Bananen: Märk väl att "Nausicaä" är skrivet med latinska och inte japanska tecken.

banan sa...

det såg jag väl att det inte var japanska tecken, men det verkade ändå konstigt att använda ä i en film från japan.

Carl sa...

Troligtvis används prickarna över a i detta fall för att markera dieresis och inte för att representera vokalen [ɛ].