lördag 30 januari 2010

60 tysta sekunder


Jag tänkte göra en film utan ljud till danska 60 seconds kortfilmsfestival. Den ska handla om mat och ätande, mer vet jag inte. Rob frågade mig vad tanken var med filmen och jag kunde inte svara, men sen har ju han gått en konstnärlig utbildning medan jag har en mer hantverksmässig take på det här med film.

Filmerna ska visas i tunnelbanan i Köpenhamn, därav frånvaron av ljud. Sen utser publiken och en jury varsin vinnare.

Här kan man titta på några av filmerna från förra året. Jag gillade En ny Verden. Fascinerande att 60 sekunder kan kännas som en lång stund och att man hinner berätta så mycket. Man märker hur mycket ljudet gör i filmer när det saknas totalt. Svårt att föreställa sig ett helt tyst liv.

Får mig att tänka på en dokumentärfilm om ett par som varit döva hela livet men sen kunde få tillbaka hörseln genom en operation, men när de väl fick hörseln tillbaka så blev de för många intryck. Då ville de hellre vara döva.

4 kommentarer:

Sara BE sa...

Spännande!

annika sa...

Ja lite spännande, lägger upp resultatet här sen så småningom.

banan sa...

du kan filma när isak äter nudlar.

annika sa...

det får bli en annan gång, tror jag :)