torsdag 28 maj 2009

Nazizombies must die!


Jag gillar verkligen idén bakom den norska skräck-splatterfilmen Död snö. Det är ett smått genialt drag att kombinera zombies och nazister. Rent stilistiskt ser det vackert ut med mörka uniformer och röda hakkorsarmbindlar som bildar en snygg kontrast mot den vita snön. För att inte tala om blodet. Och inälvorna. Jag har ryst varje gång jag sett bilden ovan.

Enda problemet är att efter att ha sett trailern känns det överflödigt att se filmen. Jag har fattat storyn och fått se en del makabra klipp. När nazistzombiesarna började springa var de inte läskiga längre. Vill jag ha mer? Nja. Varför kan ingen klippa ordentliga trailers så att man i alla fall fortfarande kan tro att filmen ska vara bra?

En annan film med nazistmonster som uppstår från det döda är Terror in Rock n Roll Önsjön. Den är riktigt bra. Highschool b-films skräck från Östersund med Ramonesreferenser.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

9 kommentarer:

amandastein sa...

Jag tackar och bugar för att du kastar konfetti över den jämtländska filmindustrin. Trots att jag inte var inblandad tar jag åt mig helhjärtat och tänker att det kanske är synd att lämna bygden när den ändå är så het. Ett *måste ses*. Alla väntar vi på uppföljaren!

Annika Ivarsson sa...

ta åt dig!
kanske är du med och gör den då?

Hanna sa...

Annars är "Dead Set" en extremt bra zombie tv-serie!

Annika Ivarsson sa...

oh, det ska jag kolla upp

Per sa...

Jag är mest impad av inläggets titel, eller snarare dess referens!

Annika Ivarsson sa...

tack för det per. fast jag gillar tromafilmerna mest i teorin, har aldrig orkat kolla på en hel.

Per sa...

Men du kanske orkar lyssna på dem?!
http://www.myspace.com/mustdie
Har en 7" med dem mest för att jag är så jävla punk.

Annika Ivarsson sa...

aha. då blev du impad helt felaktigt! men tack för länken... sådär vill jag att bad index ska låta. om jag bara kunde spela lite snabbare.

Zombiesiesta sa...

Filmen komer trots att trailern visar lite för mycket vara en av årets bästa filmer. Särskilt inom genren.

Bara jag som är lite ledsen över att Worst Case Scenario verkar ha gått i grave!? http://www.youtube.com/watch?v=CTpmQwVbFWk