onsdag 24 mars 2010

Film och vodka


Spike Jonze har gjort I'm here, en kärlekshistoria med en självuppoffrande robot i huvudrollen. Jag tyckte om den, men sen har jag ju en svaghet för indieflicks med en massa motljus också.

Du kan se den gratis här. Absolut Vodka har stått för kalaset, men det är ingen traditionell reklamfilm utsträckt till 30 minuter, ingen robot dricker sprit i filmen vad jag kan se. Det är lite samma grej som Dreaming in Mono, Jens Jonssons mockumentary-samarbete med Mcdonalds.

Filmarna får fria händer (nåväl Dreaming in Mono utspelar sig till stor del på en hamburgerrestaurang) och Absolut Vodka och Mcdonalds får credd. Win-win? Jag vet inte, är det pengar som pengar? Kanske. Så svårt och omständigt det är att finna finansiering och med allt vad det innebär av kompromissande kring innehållet kan jag förstå Jonze och Jonsson. Men ur ett publikperspektiv kan jag inte bortse från vem som betalat när jag ser filmen och det förstör lite av upplevelsen.

Inga kommentarer: