tisdag 16 juni 2009

Korrekt svenska pliiiz!

Språkrådet och Nordstedts förlag har satt ihop en lista över svenskans mest svårstavade ord skriver SvD. Artikeln får mig att osökt tänka på Marianne Ahrne.

Marianne Ahrne gjorde sig känd som filmkonsulenten som inte bara bedömde manusens potential att bli bra filmer utan även skickade tillbaka manusen till författarna rättade med rödpenna. På regissören och manusförfattaren Jens Jonssons hemsida kan man hitta en text signerad Ahrne: Svenskan i manus. Det är en text jag återkommit till många gånger. Läs bara de här raderna:

Jag medger gärna att jag - vad gäller det språkliga - är perfektionist. Jag tillhör en arrière-garde som tycker Svenska akademien är för släpphänt. Det krig jag för mot många av de alltmer vanliga felen är ett krig jag vet att jag kommer att förlora.

Sedan följer en lång genomgång av de vanligaste språkfelen i svenska filmmanus.

Jag är ingen perfektionist som Marianne Ahrne, men jag blir lite rörd av hennes kamp och jag tycker också att det är rätt hemskt med särskrivningar och syftningsfel - även om jag säkert begår en hel del sådana själv. Ska man kalla sig författare får man ha lite respekt för språket. Först respekt - sen bryta mot reglerna. Inget slarv.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

3 kommentarer:

Hanna sa...

Så jävla 2000 att klaga på särskrivningar. Jag har aldrig förstått den trenden och engagemang som lagt ner på det med hemsidor etc. Hemsidan skrivihop.nu har lagt ner. Det måste ju betyda att även de fattat att det inte ens är lite småkul. Jag fattar att många blev som tokiga när det blev okej att dissa folk för särskrivningar men jag kan tycka att det är lika kul som att bevara negerbollen.

Lotta sa...

Hej! Såg att du efterlyste bra manliga författare? Har du läst Anders Paulrud, Paul Auster, Jens Christian Gröndahl (fast med danskt ö), Ernst Brunner, Erlend Loe?

Annika Ivarsson sa...

Hanna: Haha, har de lagt ner? Det är ju jätteroligt. Citat från skrivihop.nu: "på en punkt fick våra många belackare rätt: det finns faktiskt viktigare saker här i livet"
Sant.

Lotta: Tack för tipsen, har inte läst någon av dem förutom Loe och han är bra.