söndag 28 juni 2009

Byt namn eller kön?!

I kulturdelen av dagens GP skriver Bella Stenberg om en ekonomistudent som gjort en undersökning av jämställdheten bland dramatiker i USA. Samma manus skickades runt till teatrar, ibland författat av "Mary Walker" och ibland av "Micheal Walker". Mary Walker fick betydligt sämre omdömen för sitt manus än vad Micheal fick - ofta från kvinnor.

Vem är förvånad? Fast det är jäkligt trist att det ska vara så alltså. Läs den här jättebra krönikan om kvotering av Göran Olsson. Det räcker inte att att låta kvinnor välja - de tycker också generellt att män är bättre än kvinnor.

För många år sedan när jag skrivit mitt första riktiga manus hade jag precis läst en massa liknande historier och var en aning paranoid. (fast det är inte paranoia om det är befogat, aight?). Jag bestämde mig för att skaffa en manlig pseudonym. På grund av brist på fantasi, eller jag vet inte vad, tog jag namnet Isak, (samma namn som min son) och skickade manuset till Svenska filminstitutet. Efter en tid ringde Sfi upp och min sons far svarade i telefonen.

-Jag söker Isak Ivarsson.
- ? Han är ju bara 8 månader?!

Varpå jag kommer till telefonen och försöker förklara för en mycket oförstående sfi-kvinna att Isak Ivarsson inte bara är mitt barn utan även min pseudonym.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Inga kommentarer: