tisdag 21 februari 2012

Kvinnlig stil?



Filmtidningen FLM undrar om det finns någon kvinnlig stil och får glädjande nog nej som svar från samtliga tillfrågade. (Inklusive biologisten och regissören Marianne Ahrne)

När jag pluggade filmvetenskap hade vi en delkurs som hette nåt i stil med Publiker och debatter (orkar inte och resa mig upp och gå in i garderoben och leta fram dem gamla papperna och kolla exakt vad den hette nu) och där ställdes bland annat frågan om man kunde se på Viljans Triumf att den var regisserad av en kvinna, dvs Leni Riefenstahl. Jag tycker bara att det är sån meningslös fråga. Då tror jag mer på det som Roger Wilson svarar i enkäten, att det är mer än könet som formar en identitet och det man gör. Eller "kulturproducerar".

Och så här i efterhand är det synd att inte Marianne Ahrne valde att stödja fler kvinnliga regissörer när hon var filmkonsulent, istället för att bara "glädjas åt dem."

2 kommentarer:

Pappa sa...

Någon kvinnlig stil finns inte, däremot en del patrialkala föreställningar om en dylik. En manlig chef jag hade en gång uttryckte sin belåtenhet med den "typiskt kvinnliga lätthet" som han ansåg att en text hade. Han trodde nämligen att det var vår kvinnliga praktikant från JH som skrivit. I själva verket var det jag. När han fick reda på det rätta förhållandet stängde han mumlande dörren om sig.

Annika Ivarsson sa...

hehe!