måndag 4 april 2011

Sherlock


Igår unnade jag mig att kolla på lite rörliga bilder, nämligen BBC:s moderna variant av Sherlock Holmes. Jag gillar den. Den balanserar fint i hur den förhåller sig till originalhistorien och nutiden. Dialogen ligger ofta precis mellan ultrafånig och "larger than life" och rollsättningen är riktigt lyckad. Martin Freeman från The Office spelar Watson utmärkt. Sherlock ser ut som Sherlock ska se ut. Lång och smal, pojkfrisyr men klädd som en gubbe. Gillar också att det är ett fall per gång. Man kan missa lite men ändå hänga med.

Har sett två avsnitt och inte ett av dem (surprise surprise!) har klarat Bechdeltestet. Nej det kanske inte var helt oväntat. Har svårt att förlika sig med att allt som jag gillade som barn (förutom hästböckerna då) hade pojkar och män i huvudrollerna. Och att det som jag gillade som barn har präglat det jag gillar som vuxen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Skrev för att roa familjen pastischen "Tomtemysteriet" i god Sherlock-stil och tänkte att det räcker för att kvala in i Baker Street Irregular. Den exklusiva herrklubb har dock inte svarat.
Seriens svenska översättare, Tommy Gustafsson, skickade ändå en uppmuntrande kommentar, vilket räcker t v.