fredag 4 december 2009

Creative commons

Filmen jag är klar med Världens sämsta hästtjej kommer att släppas under creative commonslicens. (BY, NC, SA). Det betyder att den får kopieras, visas och remixas, men att man ska ange upphovsman + om man gör en remix måste man tillåta andra att göra remix på remixen så länge det inte sker i kommersiellt syfte.

Inte så svårt beslut kan tyckas då möjligheter att tjäna pengar på kortfilm inte är särskilt stora.

För mig handlar det mest om att bidra med min del till att bekämpa den stora frustration jag själv känner av att hela tiden begränsas av att tvingas söka tillstånd och betala för rättigheter till minsta bild, musik eller filmklipp man vill använda.

Antingen det eller så måste du lära dig att göra allt själv.

I filmen finns en animation med foton på en galopperande häst tagna av Eadweard Muybridge. De bilderna hör till public domain, eftersom verkets "skyddstid" har gått ut, det var mer än 70 år sen Muybridge dog. Tänk vad man skulle kunna göra ifall den skyddstiden var mer rimlig.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Creative Commons License
Världens sämsta hästtjej by Annika Ivarsson is licensed under a Creative Commons Erkännande-Ickekommersiell-Dela Lika 2.5 Sverige License.


1 kommentar:

Carl sa...

Tanken svindlar... Därför tycker jag du fattat ett mycket bra beslut. Gillar ditt pragmatiska resonemang.

Ser fram emot att se denna film!

And for those about to create, I salute you!