Läser i SVD om mytologiseringen av fjällrävens grundare Åke Nordin, så kallad Corporate Storytelling vilket handlar om att ge företag berättelser som gör att konsumenterna upplever varumärkena som mer genuina och trovärdiga.
Moleskine nämns i artikeln. Moleskine som jag ju suktat länge efter, kanske inte enbart på grund av att Hemingway och Picasso har antecknat och skrivit i Moleskine, men ändå...
Jag är lurad. Moleskine bildades enligt artikeln SvD 1996. Ha! Men man kan inte säga att det är annat än smart att sälja moleskine med argumentet att Hemingway också använde anteckningsböcker när han satt på ett kafé och drack café creme. Och tänkte ut litteratur.*
Läs även andra bloggares åsikter om MOLESKINE, CORPORATE STORYTELLING, HEMINGWAY
* PS. Jag är inte speciellt förtjust i Hemingway eller så.
5 kommentarer:
"You can't just say, 'I was sitting around the house in my underwear trying to think of a business to start (...)'"
:)
Carl en dag vill jag bli som du! Tack för länken.
"Fjällräven handlar allt om funktion. Vi följer inga trender." -- Någon reklamnisse på Fjällräven
Ha! Snacka om att ljuga sig gul och blå! Tror han att vi konsumenter är helt j-a dumma i huvudet?
http://stuffwhitepeoplelike.com/2009/02/24/122-moleskine-notebooks/
-bob
Tack för länken!
"Thankfully, since white people only keep their most original and creative ideas in the Moleskine, many of them will only be required to purchase one per lifetime."
HAHA!
Skicka en kommentar